Thursday, October 1, 2009

Makna Cinta

Pada Yusuf, Zulaikha umpama kembang murahan di tanah berlumpur. Kebenciannya terhadap gadis itu berputik sejak usia mereka masíh hingusan. Namun, silapkah percaturan Yusuf apabila bara kebencian yang dinyalakan sejak dulu, tiba-tiba menyejuk menjadi debu cinta? Sumpahan Zulaikha kah yang kini memamah ketenangannya sehinggakan dia hilang pertimbangan? Ternyata cinta itu ribut yang tiba-tiba menerbangkan seluruh kedamaian dan harga dirinya.

Pada Zulaikha, Azril ibarat sebutir bintang yang menyinarinya sejak dulu. Lelaki itu disandarkan harapan untuk membersihkan maruah keluarga mereka yang sekian lama tercalar. Sangkanya, mengahwini Azril bakal menjernihkan semua kekeruhan. Namun di manakah silapnya, apabila dia dibiarkan menangis di kaki pelamin?

Sesungguhnya kehidupan ibarat putaran roda. Ada kalanya kita membenci, ada ketikanya kita menyintai. Dalam menebus kesilapan diri, mampukan Yusuf mendekati Zulaikha, gadis idamannya? Sesungguhnya cinta itu kejam. Hanya yang tabah dan bernasib baik saja mampu meredah onak dan duri bagi menggapai cinta sejati.

1 comment:

  1. assalamualaikum.. sy ada buat review pasal novel ni.. =)
    http://tiqaku24.blogspot.com/2010/11/review-by-tqatqi-makna-cinta-by-maria.html?zx=b431ab8f7aacc604

    ReplyDelete