Friday, May 22, 2009

Bilakah?

Bangun awal pagi ini, terasa lain macam. Leher, telinga dan pipi sebelah kiri terasa tidak selesa. Ia melarat ke sebelah kanan sampai ke lidah. Nak dikatakan sakit, tidak terlalu sakit. Semacam kebas dan sesekali berdenyut. Fikiran terarah pada yang bukan-bukan. Bimbang akan penyakit. Terlalu memikirkan itu sampai kelas tambahan terpaksa dibatalkan. Terus ke klinik pada jam 10 pagi. Setelah diperiksa doktor, katanya bukan suatu yang serius. Mungkin ia disebabkan resedung, barulah hati mula tenang. Syukur, Alhamdulillah.
Memikirkan semua itu, terasa betapa manusia kebanyakannya hidup dalam kebimbangan. Bimbang akan penyakit dan takut akan mati. Tetapi sejauh manakah kita bersedia? Itulah persoalannya. Setiap kali merasakan diri semakin dekat dengan mati, hati semacam bertekad untuk perbanyakkan amalan. Tetapi apabila masa berlalu, kita kembali leka dengan kesibukan harian. Bilakah kita akan betul-betul bersedia? Itulah persoalannya.

3 comments:

  1. Mama, tkah jd first follower yek?
    haha, ni mama ke kaklong yg tulis ni
    ke tkah dah salah blog???? do come to my blog as well yerk~
    take care

    ReplyDelete
  2. Tkah tak salah. Mmg ini blog mama yg tulis.Saja nak sharing idea at free time.Thanks sbb jd first follower. Tkah cuti ke ni? Atau bila cutinya? Masih ada brapa sem lg nak graduate? Dh baca novel mama lum? Masa cuti sem bolehlah baca. Novel kedua, 'Duri Cinta' akn kuar tak lama lg. Skg mama nak view your blog, k?

    ReplyDelete
  3. haha...mane ade cuti la mama, tkah tgh praktikal ni. balik keja ley lepak2..hehe
    tp,lama dah x bace novel, xsempat la...abis intern 9 july n nnt akan ader 2 sem yg bakal hectic...
    mama nk sponsor novel ley jek tkah bace..hehe...opsss,
    happy mother's day juger ;)

    ReplyDelete